لوله تست گازچیست

گاز طبیعی (Natural Gas) مخلوطی از گازهای هیدروکربن و غیر هیدروکربن است که از چاه گاز به دست می آید. گاز طبیعی دارای 87 درصد متان و 10 درصد اتان می باشد و از هوا سبکتر است.

لوله تست گاز یا لوله سیاه گازی به لوله هایی گفته می شود که درز جوش بوده و از پرکاربردترین نوع لوله در تاسیسات ساختمانی می باشد. در پروسه  تولید آن ها از تسمه های فولادی با روش نورد سرد استفاده می شود. در پروسه تولید پس از فرم دهی تسمه در خط نورد و پس از شکل دهی به شکل دایره ای، درز آن با مواد مذاب آلیاژی جوش داده می شود. پس از تولید، توسط کامپیوتر تست می شوند و لوله هایی که دچار مشکل خاصی باشند از خط تولید خارج می شوند. جنس لوله تست گاز، فولادی، آهنی و مسی می باشد.

لوله تست گاز دارای استاندارد API5L است. استاندارد API5L در سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO 3183 تعبیه می شود که این سازمان استانداردهای لازم مربوط به خطوط انتقال لوله در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات و سازه های دریایی و… مشخص می نماید.

اقسام مختلف نصب لوله تست گاز

نصب لوله تست گاز به دو صورت لوله کشی روکار لوله تست گاز و لوله کشی زیرکار لوله تست گاز انجام می گردد که در ادامه به اختصار توضیحاتی راجع به آنها داده شده است.

  • لوله کشی روکار : لوله کشی ها معمولا روی کار انجام می گردد و تنها در مکان هایی که امکان لوله کشی روکار وجود ندارد، لوله کشی به صورت زیرکار انجام می شود.
  • لوله کشی تو کار : در مواقعی که لوله کشی به صورت زیر کار انجام می شود بایستی کلیه ی اتصالات لوله به وسیله جوشکاری برقی انجام گیرد. جوشکاری محل های اتصال باید به صورت یکنواخت و عاری از نواقض ظاهری و مرتب انجام شود. به منظور اطمینان خاطر از نبود نشتی در لوله کشی لوله تست تو کار لوله تست کار بایستی آزمایشی انجام شود.

آزمایش نشت لوله کشی تو کار لوله تست گاز

قبل از پوشاندن لوله کشی تو کار لوله تست گاز  بایستی تمامی لوله ها بازدید و بررسی شوند و اشکالات و ایرادات آن ها معین و رفع گردد. سازندگان بدون گرفتن تاییده توسط مهندس ناظر مجاز به پوشاندن محوطه لوله کشی نمی باشند.

آزمايش نشت لوله کشی تو کار با نيتروژن انجام می شود. بایستی تمام شیر های نصب شده حداقل تا بیست و چهار ساعت بررسی شوند و بدون افت فشار، فشاري برابر 10 پوند بر اینچ مربع داشته باشند. اگر شير اصلي داخل ساختمان باشد ، براي آزمايش نشتی لوله تست گاز بايد شير باز باشد .

نکته بسیار مهم در هنگام آزمایش نشت لوله کشی توکار لوله در این است که براي پيدا كردن محل نشت هرگز از کبریت و شعله استفاده نشود، زیرا امکان آتش سوزی وجود دارد. براي مشخص کردن محل نشتی از صابون و مایع ظرفشویی و سایر مواد کف کننده استفاده نمایید .

تست باد لوله ها باید در مرحله آخر بازرسي یعنی زمانی که منزل آماده سکونت می باشد انجام گیرد چرا كه در مراحل پوشاندن لوله كشي امكان آسيب رساندن به لوله كشي وجود خواهد داشت.

در لوله كشي توكار در صورتيكه قبل از بازديد ، لوله ها پوشانده شده باشند ، مي توان سيستم را تحت فشار 30 پوند بر اينچ مربع به مدت يك ساعت قرار داد ، در صورتيكه نداشتن نشتی می توان اطمینان خاطر داشت که نشتي برای لوله کشی تو کار  پیش نخواهد آمد.

توجه به نکات زیر قبل از وصل وسایل گازی به سیستم لوله کشی گازی

  1. تست کردن سیستم لوله‌ كشي داخلي و نداشتن افت فشار داخلی توسط مهندس ناظر انجام شود تا هيچگونه افت فشاری مشاهده نشود. كاهش فشارداخلي نشانه نشتي در لوله‌كشي گاز است.
  2. جنس سیستم لوله کشی لوله تست گاز به منظور اطمینان خاطر از استفاده از جنس مرغوب بررسی گردد.
  3. كنتور گاز و رگولاتور ساختمان شما دارای ظرفیت معینی است. در صورتی که قصد افزایش لوله کشی داخلی خود هستید قبل از شروع کار در این خصوص با شرکت ملی گاز ایران مشورت کرده و در صورت تاییده مجاز به توسعه سیستم لوله کشی خود هستید.
  4. هرگز برای توسعه لوله كشي داخلي و اضافه نمودن وسائل گازسوز خود از افراد غير متخصص کمک نخواهید زیرا این عمل مي‌تواند عواقب وخيمي به دنبال داشته باشد.
  5. كنتور گاز و رگولاتور بایستی زيرنظر شركت ملي گاز ايران نصب گردد و تمامی نكات ايمني و فني و در محل مناسب نصب گردد و فقط شركت ملي گاز ايران در صورت لزوم مجاز به تغییر مکان می باشد.
  6. کنتور گاز و رگولاتور در صورت بروز نقص به طور اتوماتیک جریان گاز را قطع می نماید از بروز مشکلاتی برای مصرف کنندگان مانند آتش سوزی جلوگیری می کند. از دستكاري كنتور و رگولاتور اكيداً خودداري نمائيد و در صورت بروز مشکل سريعاً با تلفن 194 (مركزپيام) و يا امداد گازرساني كه شماره آن در پشت قبض ذكر شده است تماس حاصل فرمائيد.
  7. زمانی که گاز از شبكه شهری قطع می شود فوراً شير اصلي گاز را بسته و سپس شيرهاي مصرفي خانگي كليه واحدها درساختمان را قطع نمایید.
  8. راه ‌اندازي مجدد لوله‌كشي لوله تست گاز بایستی زیر نظر شرکت گاز و با اطلاع کلیه  ساکنین ساختمان انجام گردد. قبل از شروع کار بایستی از بسته بودن کلیه شیرهای گاز و تخلیه ی هوای درون آن ها اطمینان خاطر پیدا نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.